Mountainbiken in Israel

14 februari 2020

Benieuwd naar wat onze instructeurs in de winter doen? Bob en Levey vlogen in januari richting het zonnige Israël om daar te gaan mountainbiken. Hun fantastische verhaal delen ze in deze blog. Ben je na het lezen enthousiast over het mountainbiken? Bekijk dan hier onze aanbod aan cursussen en clinics.

Shalom in het altijd zonnige Tel Aviv!
Na een kort vluchtje van een uurtje of vier stappen we uit het vliegtuig. Met onze fiets onder de arm en een tas vol uitrusting zijn we klaar voor ons mountainbike avontuur in het beloofde land. Bij aankomst is het zonovergoten Israël veranderd in regenwonderland. De straten zijn omgetoverd tot watervallen en de lucht is prachtig grijs gekleurd. Eens in de honderd jaar valt de bui der buien, nou boffen wij even. Met onze Gore-Tex regenoutfit zoeken wij samen met het regenwater onze weg door de straten van het moderne Tel Aviv en het oude Jeruzalem.

De lucht breekt open en het is tijd om ons avontuur door te zetten naar Misgav Ya’ad in het hoge noorden. Enkele maanden terug werden hier de 3 Stage Enduro series gehouden. Dat belooft veel goeds. Gear up! Snel maken we onszelf en de fietsen gereed. Hey ho lets go! De eerste afdaling! We belanden direct op een technische downhill die veel vraagt van onze fietskunsten. Tot zo ver het rustig warm trappen. Ook hier heeft de regen haar nodige sporen van vernieling achtergelaten. Na tien minuten hard werken staan we beneden in de vallei. Daar verbazen we ons over de geweldig mooie groene natuur om ons heen. Tijd voor ronde twee! Up we go.

Misgav helden

Tijdens de klim worden we verrast door een platte band. Terwijl we druk bezig zijn met de band te fixen krijgen we bezoek van twee locals die ons zonder geaarzel direct hulp aanbieden. Ze vertellen ons over hun achtertuin waar ze graag spelen met de mountainbike. Ze duiden ons op de trails aan de andere kant van de bergkam. Die zouden nog mooier zijn. Dat klinkt als muziek in de oren. Met harde bandjes trappen we snel omhoog. Aan de andere zijde van de berg maken we al snel nieuwe vrienden, een groepje mountainbikers die de trails als hun broekzak kennen. Super fijn, want echt bordjes zijn er niet. Ze nodigen ons uit en nemen ons mee op sleeptouw. De rest van de dag rijden we de tofste single tracks van Misgav. Stuk voor stuk gevormd door de natuur. Technisch, snel en super vet! Deze helden hebben onze dag gemaakt. We sluiten de sessie af met een lokaal biertje die tevoorschijn wordt getoverd uit één van de koeltasjes en delen vol passie al onze mountainbike avonturen.

Het zuiden laat niet langer op zich wachten we dalen af naar het meest zuidelijke puntje van Israël Eilat, bij veel vakantiegangers bekend als dé zonbestemming. Alleen de weg er naar toe is al prachtig mooi, dwars door de woestijn loopt Road 40 die ons brengt bij de kust. Op de planning de Raham trail, een technische trail die de droge hoge bergen van het zuiden doorkruist. Met een busje worden we afgezet op de top van de berg waar de route begint. Vanaf hier alleen nog naar beneden met een decent van 816m dat klinkt toch top. Kriebels in de buik wanneer we arriveren bij het start punt. Uitgerust met ehbo, voldoende water, eten en spare parts zetten we de afdaling in. Een grijns van oor tot oor, genieten geblazen. Met landschappen die mooier en nog mooier worden. We zijn verliefd! We vliegen de trail naar beneden! Tot onze verbazing is er ook route bewijzering. Hoe fijn!

Of toch niet zo fijn?

In al ons enthousiasme knallen we door tot de droge rivierbedding in het dal. De trail word steeds onbegaanbaarder met de fiets. Iets klopt er niet. Een beetje verder komen we tot de ontdekking dat we een kruising hebben gemist en flink de verkeerde kant op aan het gassen waren. Daar sta je dan “goed voorbereid” in het midden van een droge berg woestijn. We kunnen één conclusie trekken: terug omhoog met de fiets op onze rug. Daar begint de race tegen het daglicht. Toch een beetje spannend. Na een flinke tijd omhoog klimmen zijn we bij de beruchte kruising. Tijd voor een high five! We komen er stiekem toch goed vanaf. De adrenaline zakt weer naar een gezond niveau. Vanaf hier alleen maar weer plezier. We zitten weer op de trail. We vergeten al snel onze misser en worden beloond met de mooiste trail tot nu toe! Met als kers op de taart een mars-achtig maanlandschap waar we de laatste meters van de trail afsluiten. We rijden de zonsondergang tegemoet richting de kust, echt magisch! Apetrots!

Mitzpe Ramon here we come! Twee nachtjes in de woestijn overnachten. We raken gewend aan het droge landschap. Het woestijn stadje wat speciaal ontworpen is voor de werklui van weg 40 is vandaag de dag een verzamel spot voor een tiental kunst galerijen. Na wat cultuur snuiven en een begroeting met de inheemse bevolking genaamd ibex, ook wel een flinke wilde geit. Zetten we de reis door naar de dode zee. Drijvend met de beentjes omhoog in het water plannen we onze laatst trail van de trip.

From de salty Deadsea to the Sugar Trail!

Alweer onze laatste bike dag. De Sugar Trail. De trail waar niet alleen ons avontuur door begon, maar wat tevens ook één van de oudste handels routes van Israël is. De Sugar Trail start net onder het hoge Jeruzalem en daalt af richting het dal van de dode zee. Met ruim 30 km aan ruige single track is het een mooie ervaring om de trip mee af te sluiten. We proberen van ieder moment te genieten. De laatste kilometers veranderen in een grote speeltuin voor motorcrossers en mountainbikers. Overal waar je kijkt zie je bandensporen. We zouden hier dagen zoet kunnen zijn. Eenmaal beneden staat een busje te wachten die ons boven op de grens van Palestina en Israël dropt. Beetje trots rollen we richting onze auto, we zijn de woestijn de baas gebleven. Dit vraagt om meer!

De fietsen bergen we weer zorgvuldig op in de doos. De laatste avond besteden we goed met dansjes in Tel Aviv. Voldaan stappen we de volgende morgen het vliegveld binnen. Tijd om ons klaar te maken voor de terugreis en iedereen thuis jaloers te maken met onze verhalen. Israël tot snel! Volgende bike-avontuur op de agenda: Wales!